Crònica d’una assemblea gironina

L’Assemblea General Ordinària ha comptat amb la participació de 23 cooperatives federades i un total de 36 persones assistents.

Yaiza Blanch Górriz, presidenta de Coopsconsum i membre de Som Energia, va obrir i conduir la jornada. Blanch va agrair l’assistència de les cooperatives participants i els ha donat la benvinguda a la seu de Som Energia, on enguany hem celebrat l’Assemblea.

El matí es va dividir en dues parts: un espai per fer xarxa entre les cooperatives de consum, dinamitzat per la cooperativa L’Esberla (“Projectem-nos!“); i l’assemblea en sí. Tancava la jornada un dinar de germanor cuinat per Núria Cuinetes.

A través de la dinàmica de World Cafè, basada en converses en grups petits i rotatius, les participants van reflexionar col·lectivament entorn de tres grans preguntes:

  • Què ens interpel·la?
  • Què necessitem?
  • Què cal cuidar o potenciar?

Les idees que van aparèixer amb més força van ser:
1) La percepció que el cooperativisme és una eina amb capacitat transformadora davant dels reptes actuals.
2) La necessitat de reforçar la consciència col·lectiva en un context marcat per l’individualisme.
3) La importància d’enfortir la comunicació i visibilització per garantir el futur del cooperativisme de consum.

Després d’aprovar-se la Memòria social del 2025, presentada per diferents membres del Consell Rector, es van presentar els Comptes anuals 2025. També van ser aprovats per unanimitat.

Aquesta assemblea era rellevant perquè 8 cooperatives finalitzaven el seu mandat al Consell Rector (CR). Vam obrir un procés de relleu fa uns mesos, buscant cooperatives amb ganes de sumar-s’hi. Les que s’hi van presentar van ser: Consum, OECOOP, Opcions, Instal·lacions Assistencials Sanitàries (SCIAS), Som Connexió, Som Energia, Som Mobilitat i Sostre Cívic. Totes elles van ser votades per unanimitat, així que ja s’està configurant el nou CR de la federació.

També es va proposar la incorporació de L’Artiga com a representant de Les Agroecològiques (la sectorial de cooperatives agroecològiques).

Posteriorment, els i les membres del CR van presentar les principals estratègies de cada un dels eixos de la Federació, recollits en el Pla de Treball 2026 i aprovat per unanimitat.

  • Incidència i representació

Volem continuar enfortint la relació amb administració i agents de l’ESS, augmentar la relació amb les diferents branques del cooperativisme per seguir intercooperant i generar projectes conjunts. També, fer més incidència política en els diferents sectors que representem, posant-nos al servei de les necessitats de les cooperatives.

  • Impuls i promoció

Entre d’altres, ens proposem millorar la cartera de serveis, visitar cooperatives federades, facilitar espais d’interrelació sectorial (agroecològiques i energètiques), impulsar formacions i activitats per la base social i per arribar a nous col·lectius, mapejar el patrimoni cooperatiu i fomentar el consum responsable.

  • Participació i pertinença

Seguirem facilitant espais d’enxarxament i durem a terme el procés de definició estratègica de 27-29.

  • Relat i discurs

Apostem per difondre i comunicar el cooperativisme de consum mitjançant un relat propi i atractiu, a través de campanyes de comunicació i altres espais i eines de visibilització.

  • Consolidació de l’estructura tècnica

Continuarem treballant per consolidar els mecanismes de seguiment de tasques i funcions de totes les membres de l’equip. Reforçarem la formació i la generació d’espais conjunts del Consell Rector i de l’equip tècnic.

A continuació, es va presentar el Pressupost 2026, que va ser aprovat també.

També va haver-hi un espai per donar la benvinguda i presentar les cooperatives federades el 2025 i fins al dia de l’Assemblea: Cooperativa Sostenible del Ter, Impuls Rural, L’Electra de Reus, Manlleu Energia, Grup Fedefarma, Moianès Sostenible.

Han estat tres les cooperatives que han deixat el Consell Rector: Balenyà Sostenible (Ramon Roig Solé), La Garrofera de Sants (José Maria Hervás Fernández ) i SCIAS (José Luis Álvarez Gutiérrez). A l’Assemblea se’ls va fer un agraïment des de presidència i des de direcció, per la seva implicació i dedicació.

En Ramon Roig va celebrar que les Comunitats Energètiques tinguin un espai de creixement en el cooperativisme de consum, mentre que en José Luís va destacar la necessitat de noves generacions que facin el relleu en el moviment.

Per tancar l’Assemblea, la presidenta de Coopsconsum, Yaiza Blanch Górriz, va destacar que la federació «és un espai per acollir, representar, que té sentit per la participació de les federades en tota la seva diversitat». Blanch va recordar la importància de respondre L’Enquestada per a poder tenir dades reals sobre el sector i el seu impacte, i va emplaçar-nos a l’UESCOOP de l’1 i 2 de juliol, un altre moment important del cooperativisme.

David Bonvehí Torras, director general d’Economia Social i Solidària i el Cooperativisme, va remarcar que el país «està més viu que mai», i va agrair, des del govern de la Generalitat, el paper representatiu de federacions com Coopsconsum. En aquest sentit, va reconèixer la tasca de la federació d’articular comunitats energètiques i cooperatives històriques. La Generalitat continua apostant per les polítiques per l’economia social, abordar la compra pública i responsable i poder aprovar la Llei d’Economia Social i Solidària abans de l’estiu.

Moltes gràcies a totes les cooperatives que vau venir a l’Assemblea, i a les que no vau poder igualment gràcies per ser part de Coopsconsum i sumar pel cooperativisme de consum!

Podeu reviure l’Assemblea amb aquestes imatges:

AGO 2026